MENSEN

Kennis delen is niet zo vanzelfsprekend als het lijkt

Bereidheid tot het delen van kennis Een van de grootste uitdagingen bij het implementeren van kennismanagement is de bereidheid van medewerkers om hun kennis te...

Het pensioen-exit-gesprek als onderdeel van kennisborging

Bij een pensioen exit gesprek is het vooral belangrijk om vragen te stellen in relatie tot de jarenlange kennis en ervaring die verloren dreigt...

Tegenwerking bij de implementatie van kennismanagement

Zowel passieve als actieve tegenwerking komen voor bij de implementatie van  kennismanagement. Het herkennen van die vormen van tegenwerking is belangrijk, zodat passende maatregelen...

Het pensioen-exit-gesprek formulier als leidraad voor het borgen van kennis

Werkwijze: Dit pensioen-exit-gesprek formulier is ontworpen om waardevolle informatie en kennis van de vertrekkende collega vast te leggen. Het is belangrijk om een ontspannen...

Kennismanagement, het fitnessabonnement van de werkvloer. Veel beloven, weinig gebruiken?

Kennismanagement als fitnessabonnement Kennismanagement. Het woord alleen al roept beelden op van PowerPointpresentaties vol cirkels, pijlen en ondoorgrondelijke termen als tacit knowledge en ontologies. Het...

Trends in kennismanagement om door te groeien naar een lerende organisatie. Hoe ChatGPT dat ziet…

Aan ChatGPT is de volgende vraag voorgelegd: "Maak een overzicht van actuele trends over kennismanagement als strategie van organisaties om door te groeien naar een...

Kennismanagement: het paard en het water

De gereedschapskist om kennismanagement en daarmee ook informeel leren binnen organisaties te faciliteren is de afgelopen jaren flink uitgebreid. Het opslaan, organiseren en delen...

De kennis ligt op straat, maar hoe pak je het op?

De "kennis ligt op straat" geeft aan dat waardevolle kennis vaak beschikbaar is in de dagelijkse praktijk (bij de "doeners"), dat wil zeggen de...

Een stappenplan voor het houden van een pensioen-exit-gesprek

Stappenplan voor het organiseren van een pensioen-exit-gesprek Stap 1 de timing en uitnodiging De timing van het gesprek is belangrijk, wacht dus niet tot het laatste...

Kennismanagement gaat vooral over mensen en processen

Het moeten kunnen vertrouwen op  kennis en informatie, die wordt aangeboden in de eigen organisatie is wel één van de meest basale eisen die...
Translate >>