Het moeten kunnen vertrouwen op kennis en informatie, die wordt aangeboden in de eigen organisatie is wel één van de meest basale eisen die er is. Zou je zeggen.
In veel gevallen is de betrouwbaarheid echter weinig groter dan die van het internet. Hoe dat komt? In het algemeen kan worden gesteld, dat e.e.a. wordt veroorzaakt door allerlei verkeerde of halfslachtige implementaties van kennismanagement, waarbij kennis- en informatiemanagement vaak worden gezien als zijnde bijna identiek aan elkaar.
“KENNISMANAGEMENT GAAT OVER MENSEN EN PROCESSEN, INFORMATIEMANAGEMENT GAAT OVER HET BESCHIKBAAR STELLEN VAN DOCUMENTEN”
Toch proberen veel organisaties al jarenlang kennis te managen met diverse systemen en methoden. In dit tijdschrift duiken we regelmatig in de wereld van kennismanagement en de redenen waarom veel pogingen om het te implementeren falen.
Kennismanagement vraagt om een menselijke aanpak, waarin technologie ondersteunend is. (en niet leidend…). Veel organisaties maken de fout om technologie centraal te stellen. Door de nadruk te leggen op cultuur, samenwerking en procesoptimalisatie kunnen organisaties een effectievere kennismanagementstrategie implementeren.
Dit tijdschrift zal op veel van die facetten ingaan. Juist omdat kenismanagement een heel mooi vakgebied is en omdat de implementatie ervan geen sinecure is, maar een wel een hele interessante uitdaging.